Aşa arătăm, dacă în loc de 8, dormim doar 6 ore!

Un număr suficient de ore de somn face parte dintr-un stil de viaţă echilibrat

Publicitate

Unii cercetători au descoperit că privarea de somn împiedică vindecarea rănilor la şobolani, iar alţii au sugerat că somnul stimulează sistemul imunitar şi controlează infecţiile. Aceste studii nu sunt însă convingătoare.

În cea mai celebră încercare de a afla de ce dormim, în anii ’80, Rechtschaffen a obligat şobolanii să stea treji în laboratorul său de la Universitatea din Chicago, punându-i pe un disc suspendat de un ax deasupra unui bazin cu apă. Dacă şobolanii adormeau, discul se răsturna şi îi arunca în apă; când cădeau în apă, ei se trezeau imediat. După circa două săptămâni de privare severă de somn, toţi şobolanii muriseră. Dar când Rechtschaffen le-a făcut necropsiile, n-a găsit nimic semnificativ în neregulă. Organele nu le fuseseră vătămate; păreau să fi murit de epuizare – adică din lipsă de somn. Un experiment ulterior din 2002, cu instrumente mai sofisticate, a eşuat din nou în a găsi „o cauză clară a morţii“ şobolanilor.

O mamă a trei copiii a participat recent la un experiment asemănător în care era privată de somn. Cercetătorii au constatat simptome care afectează corpul uman precum confuzie, pierdere a memoriei, neîndemânare, performanţă fizică scăzută, nerăbdare - iar mai supărător este faptul că zilnic mulţi oameni se confruntă cu aceste simptome. Puţini ştiu însă că aceste simptome nu se datorează înaintării în vârstă sau a unor boli grave, ci pur şi simplu apar datorită privării constante de somn. Ba mai mult, cea care resimte cel mai intens lipsa de somn este pielea nostră.

Sarah Chalmers, o femeie în vârstă de 46 de ani care a făcut un experiment involuntar. Într-o săptămână a avut foarte mult de lucru la serviciu aşa că a dormit doar 6 ore pe noapte. De curând a început să simtă semnele – pielea avea porii mult mai mari, faţa era umflată, obosită, cearcănele adânci, ridurile mai pronunţate. Psihic era la pământ, era răutăcioasă, avea schimbări bruşte de mod, era mai uitucă şi mai neîndemânatică şi mai nefericită.

„Privarea de somn este ca şi cum ai trece cu maşina peste o groapă în fiecare zi. În timp maşina se distruge şi acesta este şi efectul pe care îl are privarea de somn” este de părere dr. Irshaad Ebrahim.

Nu degeaba se numeşte somn de frumuseţe. Impactul pe care îl are asupra pielii este inimaginabil. În timp ce dormim organismul se odihneşte, creierul îşi diminuează activitatea şi se „goleşte” de informaţia care nu îi este necesară pentru a începe o nouă zi. După privarea de somn, creierul este buimac şi face foarte greu conexiunile între realitatea de ieri şi cea de a doua zi.

Ce recomandă specialiştii pentru un somn mai bun

  • Stabilirea unui orar de somn care să fie respectat chiar şi la final de săptămână.
  • Este recomandat să luaţi masa de seară cu 2-3 ore înainte de oră de somn.
  • Evitarea consumului de băuturi cu cafeină sau a alcoolului seara.
  • Crearea unei rutine care să vă relaxeze înainte de somn: o baie caldă, ascultarea unei muzici relaxante.
  • Crearea unei atmosfere bune de dormit în cameră: lipsa oricărei surse de lumină sau de zgomot, o temperatură potrivită în cameră, un pat confortabil.
  • În camera în care dormiţi nu ar trebui să aveţi televizor, computer care să vă ţină treaz mai mult decât în mod normal.

 

Publicitate
Alte articole
Nu a fost de ajuns, vreau să mai învăţ!