A început construcţia telescopului extrem de mare

Gigantul telescop prezice începutul unei noi ere în astronomie şi se poate lăuda deja cu un succes extraordinar, deşi lucrările de-abia au început.

A început construcţia telescopului extrem de mare

Prima piatră a fundaţiei Telescopului Extrem de Mare a fost aşezată în Chile, ceea ce înseamnă că, în mod oficial, a început construcţia domului şi a telescopului. Telescopul extrem de mare (ELT), după cum sugerează şi numele, va fi cel mai mare telescop optic din lume, cu oglinda principală măsurând 39 de metri în diametru.

ELT reprezintă cel mai recent proiect al Observatorului European Sudic (ESO), un consorţiu a 16 naţiuni din ţările europene şi sud-americane. Telescopul va fi construit în apropierea Observatorului Paranal al ESO din nordul Chile, iar săptămâna trecută a avut loc o ceremonie prin care s-a sărbătorit începutul construcţiei.

„Odată cu începerea simbolică a lucrărilor de construcţie, edificăm aici mai mult decât un simplu telescop: este o exprimare imensă a tuturor capacităţilor ştiinţifice şi tehnologice, precum şi a potenţialului extraordinar al cooperării internaţionale”, a declarat preşedintele chilian Michelle Bachelet în cadrul ceremoniei.

Cu o cupolă rotativă de 82 de metri în diametru, Telescopul ELT a avut deja un impact destul de mare asupra unui sector specializat de astronomie: ingineria telescopului. ELT reprezintă o provocare extraordinară şi totul ceea ce ţine de această realizare întrece orice record. Oglinda secundară tocmai ce a fost turnată şi la 4,2 metri în diametru, se poate mândri cu titlul de cea mai mare oglindă secundară construită vreodată, precum şi cu titlul de cea mai mare oglindă convexă realizată vreodată.

A început construcţia telescopului extrem de mare

Oglinda secundară este mai mare decât oglinda primară a majorităţii telescoapelor. De asemenea, ambele sunt puternic curbate şi asferice pentru a preveni eventualele erori din lumina pe care o va studia telescopul.

„Aceasta este cu siguranţă o piatră de hotar în istoria ESO, Telescopul ELT fiind cel mai puternic şi mai ambiţios telescop de acest gen”, a adăugat Patrick Roche, preşedintele Consiliului ESO. „Am ajuns în acest punct datorită eforturilor depuse de mulţi oameni din Statele Membre ale ESO, Chile, precum şi din alte părţi, de-a lungul mai multor ani. Le mulţumesc tuturor şi mă bucur să văd mulţi dintre ei astăzi, sărbătorind cu această ocazie”.

Obiectivele ştiinţifice ale ELT sunt la fel de ambiţioase precum şi mărimea acestuia. ESO speră că telescopul va descoperi planete la fel de mici ca Pământul şi va capta imagini directe a celor mai mari exoplanete. ELT va lua măsurători precise ale celor mai îndepărtate obiective din univers, ceea ce va permite astronomilor să înveţe cum se formează şi să înţeleagă mai bine universul în ansamblu.

„Gigantul ELT va realiza descoperiri pe care nu ni le putem imagina astăzi şi cu siguranţă va inspira numeroşi oameni din întreaga lume să reflecte asupra ştiinţei, tehnologiei şi la locul nostru în Univers”, a declarat Tim de Zeeuw, director general al ESO. „Acest lucru va aduce un mare beneficiu Statelor Membre ESO, Republicii Chile şi restului lumii”.

Telescopul va vedea lumina pentru prima dată în 2024, dar este deja aclamat ca început al unei noi ere în astronomie.