Posterele reprezentând ochi influenţează comportamentul oamenilor

Atunci când într-o încăpere se află un poster reprezentând o pereche de ochi, persoanele prezente sunt mai înclinate să facă ceea ce li se spune.

Posterele reprezentând ochi influenţează comportamentul oamenilor
Publicitate

Un grup de cercetători de la Universitatea din Newcastle, condus de către Melissa Bateson şi Daniel Nettle de la Centrul de Comportament şi Evoluţie, a efectuat un experiment pe teren demonstrând că simpla afişare de postere reprezentând ochi umani este de ajuns pentru a modifica semnificant comportamentul oamenilor. Pe parcursul a 32 de zile, oamenii de ştiintă au petrecut multe ore observând comportamentul „aruncării la gunoi” al clienţilor cantinei universităţii şi numărând persoanele care curăţă după ei, la terminarea mesei. În mod repetat, cercetătorii au agăţat postere îndeplinind anumite condiţii (ex. postere reprezentând un text verbal corespunzător spaţiului în care era expus, postere fără text, feţe masculine/feminine, postere fără relevanţă, de ex. reprezentând flori etc.), printre care şi postere reprezentând ochi.

Experimentul a arătat că, atunci când în incintă se află un poster reprezentând o pereche de ochi, persoanele prezente sunt mai înclinate să facă ceea ce li se spune. Posterele cu texte care cereau clienţilor să adopte un anumit comportament - de pildă, să îşi strângă singuri masa odată ce terminaseră de mâncat, ducând tăvile cu vesela într-un container special, erau completate cu imagini, diferind de la o zi la alta. Alternativ, apărea o imagine cu o pereche de ochi deschişi, cu privire intensă, sau o imagine reprezentând flori.

Posterele reprezentând ochi influenţează comportamentul oamenilor

În zilele în care apărea posterul „cu ochi”, numărul clienţilor care se comportau în modul recomandat era de două ori mai mare decât în zilele în care apărea posterul cu flori. Specialiştii afirmă că prezenţa ochilor - ce declanşează impresia că suntem priviţi de cineva - încurajează comportamentul cooperant şi au sugerat că metoda ar putea fi utilizată pentru a descuraja comportamentele antisociale. De asemenea, supermarketurile ar putea începe să utilizeze camere de supraveghere sub formă de „ochi clipitori” ca mijloc de reducere a furturilor, iar locurile liniştite sau periculoase ar putea beneficia de afişarea imaginilor cu ochi umani. Poate afişarea unor ochi umani impunători ar putea rezolva multe probleme de adaptare chiar şi în şcoli.

Publicitate
Alte articole
Nu a fost de ajuns, vreau să mai învăţ!