Succesul imens al jocului de cercetare a demenţei

Publicitate

Deutsche Telekom, una dintre cele mai importante companii de telecomunicaţii din lume, a lansat un joc inovator pentru dispozitivele mobile, intitulat Sea Hero Quest, care îmbină plăcerea de a juca cu susţinerea unei cauze pentru binele comunităţii.

Succesul imens al jocului de cercetare a demenţei
Publicitate

Disponibilă pe mai multe platforme şi concepută special pentru a contribui la dezvoltarea înţelegerii cu privire la orientarea în spaţiu şi la modul de funcţionare a zonei responsabile cu mişcarea din creierului uman, aplicaţia este parte dintr-un demers coordonat pentru a avansa în gestionarea ameninţării din ce în ce mai mare pe care o constituie demenţa.

Demenţa reprezintă scăderea treptată, progresivă a funcţiilor mentale cum ar fi: gândirea, judecata, comportamentul, limbajul, învăţarea şi memoria. Ea poate să apară din mai multe cauze. De obicei apare după vârsta de 60 ani, dar poate apărea şi mai devreme. În anumite cazuri demenţa poate fi oprită sau chiar reversibilă, mai ales atunci când se datorează: anumitor medicamente, abuzului de alcool, substanţelor toxice, modificărilor hormonale, deficitelor de vitamine, depresiei, infecţiilor, afecţiunilor pulmonare sau cardiace, hidrocefaliei cu presiune normală sau tumorilor cerebrale.

Cele mai multe tipuri de demenţă sunt însă progresive şi ireversibile. Demenţa progresivă poate fi determinată de boli degenerative şi de afecţiuni vasculare sau infecţii (HIV sau boala Creutzfeldt-Jakob). Cauze degenerative de demenţă sunt: boala Alzheimer, boala Parkinson, boala Huntington şi demenţa cu corpi Lewy. Simptomele includ: pierderea memoriei, alterarea limbajului şi greutate de efectuare a activităţilor zilnice, modificări ale personalităţii, dezorientare, alterarea comportamentului. Simptomele se agravează treptat, iar pacienţii vor deveni dependenţi de alte persoane pentru realizarea activităţilor zilnice.

Succesul imens al jocului de cercetare a demenţei

Conform raportului The Global Impact of Dementia (2013 – 2050), această boală va afecta 135 de milioane de oameni la nivel global până în 2050. Demenţa influenţează formarea de noi amintiri, lăsându-i adesea pe cei afectaţi izolaţi şi dezorientaţi. Dacă studiile vor demonstra eficienţa unor noi medicamente, diagnosticarea timpurie rămâne în continuare o temă importantă.

Sea Hero Quest este un joc-studiu gândit atât pentru utilizator, cât şi pentru cercetător. Un cercetător de la University of East Anglia, Michael Hornberger pe numele său, Professor of Dementia Research, a avut o idee: dezvoltarea unui joc de mobil prin care cercetătorii să afle modul în care oamenii aleg traseele şi se orientează în spaţiu. Aşa s-a născut Sea Hero Quest, un joc clasic de mobil ca aspect şi idee, dar prin care cei ce-l joacă ajută la cercetarea demenţei. Jocul este cu o bărcuţă cu care trebuie să navighezi rapid prin diverse niveluri, mai ales dacă faci un mic efort pentru a reţine harta arătată la început. Trebuie să te descurci prin labirint şi, din când în când, apare câte un monstru pe care trebuie să-l fotografiezi, acesta nefiind violent.

Sea Hero Quest este gratuit, nu are publicitate, nu are aparent nimic ce-l leagă de cercetarea demenţei. Este dezvoltat de Glitchers, o companie londoneză, cu investiţie de la Deutsche Telekom şi în parteneriat cu Alzheimer’s Research, University College of London şi University of East Anglia. Fiind susţinut de Deutsche Telekom, este disponibil de la lansare în 16 limbi, inclusiv română, ca să fie şi mai simplu de înţeles ce se întâmplă.

Succesul imens al jocului de cercetare a demenţei

Datele colectate de Sea Hero Quest, care ar putea ascunde secretul pentru prevenirea sau vindecarea demenţei, vor putea fi accesate de orice persoană interesată, fiind open source. Utilizatorii jocului nu vor fi nevoiţi decât să îşi spună vârsta şi sexul şi să se joace pentru a contribui. Fiecare 2 minute petrecute jucând Sea Hero Quest echivalează cu 5 ore de cercetare convenţională. Dacă 100.000 de oameni joacă Sea Hero Quest pentru doar 2 minute fiecare, putem genera echivalentul a peste 50 de ani de cercetare în laborator.

Toate datele colectate din joc vor fi anonimizate şi stocate în siguranţă în cadrul centrului de date T-Systems din Germania pentru a asigura integritatea şi confidenţialitatea datelor conform legislaţiei germane privind securitatea datelor, una dintre cele mai stricte din Europa.

“Nu am mai văzut până acum un proiect de o asemenea anvergură în domeniul cercetării demenţei. Setul de date pe care îl generează aplicaţia Sea Hero Quest realizată de Deutsche Telekom este fără precedent, având în vedere că până acum aceste tipuri de investigaţii presupuneau o coordonare pe durata a câţiva ani şi ne ofereau în cel mai bun caz o imagine rapidă despre cum se comporta un eşantion redus de voluntari.

Succesul imens al jocului de cercetare a demenţei

Cel mai mare studiu privind orientarea în spaţiu de până acum a cuprins mai puţin de 600 de voluntari. Asigurarea accesului comunităţii de cercetători la un set de date cu sursă deschisă de acest tip, la această scară şi într-o perioadă de timp atât de scurtă este exact tipul de inovaţie necesară pentru a accelera progresul în cercetarea demenţei”, a declarat Hillary Evans, Chief Executive al Alzheimer’s Research.

Sea Hero Quest este disponibil în întreaga lume pe sistemele iOS şi Android şi poate fi descărcat gratuit accesând App Store şi Google Play.

Publicitate
Alte articole
Nu a fost de ajuns, vreau să mai învăţ!