Chinezii cumpără aer curat la sticlă

Publicitate

Recent, poluarea în China a devenit subiect de primă pagină pentru presa internaţională.

Chinezii cumpără aer curat la sticlă
Publicitate

Asta după ce mai multe persoane au fost spitalizate şi mai multe zboruri anulate. Pentru că este foarte ieftin, China a ajuns să ardă la fel de mult cărbune, cât tot restul lumii la un loc. Chiar 16 din cele 20 cele mai poluate oraşe ale lumii se află în China, iar conform datelor ONU, poluarea urbană este responsabilă pentru decesul a un milion de persoane pe an. Beijing-ul pare mereu înconjurat de un strat de ceaţă, care este de fapt poluare.

Tot mai mulţi chinezi se văd obligaţi să cumpere aer curat de la magazin, îmbuteliat, pentru a putea respira corect. Canadienii pofită de această nevoie a chinezilor şi au început să le vândă aer proaspăt îmbuteliat în sticle. Compania canadiană Vitality Air, fondată în 2014, care a lansat afacerea în glumă, îmbuteliază acum aer din zona Parcului Naţional Banff din Munţii Stâncoşi şi îl vinde la preţuri foarte mari în China. Un recipient cu o capacitate de 7,7 litri de aer proaspăt se vinde cu un preţ aproximativ 100 de yuani (10 lire), de 50 de ori mai scump ca o sticlă de apă minerală în China. Cei mai mulţi chinezi care cumpără aer sunt din marile oraşe din nord-estul şi sudul ţării, acolo unde nivelul de poluare a ajuns atât de ridicat încât autorităţile au emis recent un cod roşu de smog.

Chinezii cumpără aer curat la sticlă

Moss Lam povesteşte că afacerea a pornit în glumă, atunci când un alt cofondator al companiei, Troy Paquette, a umplut o pungă de plastic cu aer şi a vândut-o pentru 50 de cenţi pe site-ul Ebay. O a doua pungă de plastic cu aer a fost vândută pentru 160 de dolari. „Apoi ne-am dat seama că există o piaţă pentru aşa ceva”, a declarat Lam. Compania Vitality Air vinde recipiente cu aer proaspăt şi oxigen în America de Nord, India şi Orientul Mijlociu, dar China rămâne cea mai mare piaţă de desfacere pentru produsele sale. Compania canadiană de pe piaţa chinezească nu este prima care vinde aer. În 2014, un chinez, Liang Kegang a vândut un borcan cu aer din sudul Franţei cu 512 lire sterline, iar în 2013 un multimilionar chinez a vândut aer adus din zone mai puţin industrializate ale ţării.

De asemenea în 2014, o serie de imagini cu locuitori ai oraşului Zhengzhou care stăteau la rând pentru a putea respira aer curat de munte au făcut înconjurul lumii. Sute de bătrânii şi copii din capitala provinciei Henan nu au stat pe gânduri atunci când au avut şansa de a respira aerul adus de pe Muntele Laojun. Oamenii au format cozi lungi pentru a putea beneficia de aerul adus în zeci de pungi şi peste 2.000 de cutii de către compania de turism Laojun Mountain Natural Reserve Development Co. Potrivit reprezentanţilor agenţiei, ei au adus aceste pungi pentru a le oferi locuitorilor o mostră din ceea ce înseamnă să respiri aer curat şi să-i convingă să viziteze regiunea montană unde pot respira aerul de munte nestingheriţi.

Chinezii cumpără aer curat la sticlă

Potrivit agenţiei China News, din pungile cu aer curat atârnau măşti de oxigen, iar trecătorii, care formaseră cozi lungi, puteau să respire aerul timp de cel mult 3 minute. „Mi-am simţit bebeluşul mişcând în pântec atunci când am inspirat”, a spus Sun, o locuitoare a oraşului Zhengzhou care era însărcinată. Potrivit Wall Street Journal, indexul pentru calitatea aerului din Zhengzhou a ajuns recent la 158, în condiţiile în care cel mai poluat oraş american, Bakersfield, din statul California, are un indice de 45.

Oamenii poartă măşti şi par a fi fost cuceriţi de ideea aerului proaspăt la pungă. Majoritatea cumpărătorilor chinezi ai aerului îmbuteliat sunt oameni bogaţi, care vor să dăruiască aer curat celor apropiaţi. Produsul a început însă să fie cumpărat şi de azilurile de bătrâni şi de cluburile de lux, iar cererea este în continuă creştere, mai ales pe fondul intensificării poluării aerului, din ultima vreme.

Chinezii cumpără aer curat la sticlă

Până când problema poluării nu va fi rezolvată, în China şi în afara ţării, întreprinzătorii vor continua să capitalizeze aerul curat, devenit azi un lux pentru locuitorii multor oraşe chineze. Iar de la primul restaurant care a perceput clienţilor o taxă pentru aer curat, la extinderea acestei practici, drumul nu este foarte lung.

Publicitate
Alte articole
Nu a fost de ajuns, vreau să mai învăţ!